Direktlänk till inlägg 29 juni 2016

Iris nya hem

Av Iris - 29 juni 2016 19:39

Det första vi gjorde när vi kom hem med Iris var att stänga in oss i köket redan innan vi släppte ut henne ur korgen. Det kändes lagom för henne att utforska ett rum i taget. När hon fick komma ut satt vi knäpptysta och iakttog henne för att se hur hon skulle reagera. Nya dofter, nya möbler, nya människor och nya ljud. Men vår lilla valp tyckte bara att det var spännande och började direkt springa runt och nosa. Hon hälsade på oss alla som om vi var gamla vänner. Det dröjde inte länge förrän hon åt sin första måltid; jätteskönt med en så stursk liten vovve!


När vi kände att hon var redo öppnade vi dörren till vardagsrummet (vi har satt galler mot hallen så där är det stopp) och samma sak här! Viftande svans och nyfiken blick. Nosa, nosa överallt! 

Ute i vardagsrummet fanns de nya leksakerna och det dröjde inte länge förrän Iris valde ut sin första favorit: en amerikansk fotboll som vi tyckte såg minimal ut i affären - men i en valps mun var den gigantisk *haha* Iris älskade den iaf och det gjorde tolvåringen superlycklig eftersom det var han som hade valt den.


Det som gjorde mig gladast var att Iris direkt började apportera när vi kastade bollen. Min favorithund under uppväxten älskade kasta-hämta-lekar, så det var fina minnen som väcktes till liv  


En tur ute på tomten hann det också bli innan det var dags att gå och sova. Jag hade förberett sovplats åt vår nya familjemedlem i gästrummet, där jag hade ställt iordning kompostgaller för att få en begränsad och trygg yta för Iris att hålla till på. Gästsängen står precis bredvid så jag skulle finnas nära. Och med vattenskål, tidning att kissa på vid behov och den välbekanta hundkorgen kände jag att alla förutsättningar för en lugn natt fanns! Men så enkelt som det blev hade jag inte vågat drömma om! Efter att jag hade dragit ner rullgardinen, släckt lyset och sagt godnatt åt min redan älskade lilla vovve kröp jag ner i sängen. Då kom det: det första gnället! Då stack jag ner handen mot gallret och pratade lugnt - och tro det eller ej, hon kröp då in i sin korg och SOMNADE!! Jag har aldrig varit med om maken till cool valp - och tänk att hon är vår!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Iris - 3 juli 2016 20:11

När vi hämtade hem Iris rekommenderade uppfödaren oss att ha med henne på så mycket som möjligt redan från början för att vänja henne, och eftersom vår valp verkligen är världens coolaste och tryggaste vovve har det rådet inte varit svårt att följa. ...

Av Iris - 1 juli 2016 18:48

Tänk att vakna halv sju på morgonen av sig själv och upptäcka att ens nya lilla valp fortfarande sover! Sen klockan tio kvällen före    Klockan sju behagade hon vakna och då blev det direkt en tur ut i trädgården för att kissa. Och bajsa, visade de...

Av Iris - 28 juni 2016 16:20

Så kom då den stora dagen när Iris skulle hämtas hem till vår familj. Vi hade pratat mycket dagarna innan om hur det skulle bli. Skulle hon gnälla mycket i bilen på vägen hem? Skulle hon våga komma ut ur korgen? Hur länge skulle det ta för henne att ...

Av Iris - 27 juni 2016 16:11

Beroende på vilken typ av hund man ska få hem ser förberedelserna säkert olika ut. Men för oss som väntar och längtar efter en Yorkshireterrier så satsade vi på några säkra kort: en hundkorg som kan användas både för att sova och färdas i en päl...

Av Iris - 27 juni 2016 15:55

Problemet när man har förälskat sig i en bild är att man vill träffa den lilla varelsen i verkligheten NU! I mitt fall komplicerades allt ytterligare av att valpen i fråga redan var tingad. Det var svårt för mig att absorbera: jag kände ju instinktiv...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<<
Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards